Shape Shape 161110_icono_product_teaser icon-arrow-left icon-arrow-right icon-first icon-last 161110_icono_product_teaser 161110_icono_product_teaser location-pin 161110_icono_product_teaser 161110_icono_product_teaser contact-desktop-white careers-desktop-white

Är ni redo för att möta framtidens logsitikutmaningar?

DB Schenker Consulting tar er till nästa nivå.
Kontakta oss

Hjälp, vår värdekedja är inte digital!

”Supply chain 4.0”, ”Internet of Things”, “Blockchain”, “Advanced robotics”… Buzzworden och trenderna kopplat till logistik är idag många. Orsaken till att dessa trender uppstått är egentligen densamma, världen förändras i allt snabbare takt och dagens värdekedjor måste därmed bli snabbare, effektivare, mer agila och mer exakta. Digitalisering i olika former anges ofta vara ett sätt att möta dessa krav. Stora företag spenderar miljontals kronor på att ligga steget före sina konkurrenter och framstå som innovativa. Dagligen kan vi se rubriker i tidningar likt ”Företag X satsar miljoner på digitalt verktyg Y för att skapa världens mest effektiva logistik”.

För många företag där ute kan detta verka som en ouppnåbar dröm. Hur ska de kunna frigöra tid och pengar så att även de kan dra nytta av de digitala möjligheter som finns? Hur ska de undvika att bli irrelevanta i sina kunders ögon?

Svaret på denna fråga är inte lätt men starten är enkel. Börja med processer och data.

Oavsett vilka krav morgondagen kommer ställa på företag så måste vi först vara helt säkra på inte bara VAD vi gör utan också HUR. Genom att tydligt definiera och dokumentera processerna kan vi identifiera områden som kan förenklas eller förbättras med hjälp av digitala verktyg.

Nästa steg är data. Nu tänker du säkert, ”jaja men data pratar ju alla om”. Och du har helt rätt. Nästan alla pratar data idag. Analogin ”skit in, skit ut” är en klassiker av en anledning. Ett företag kan investera i världens häftigaste system eller verktyg men om vi inte har stenkoll på vår data är systemen i sig värda absolut noll.

Det vi menar när vi säger att ett företag ska se över sin data handlar om flera saker:

  1. Vad för data borde vi samla in?
  2. Hur bör vi samla in data?
  3. Hur hanterar vi den data vi samlat in?

Det första steget är att utforma en strategi för vad för typ av data som bör samlas in. Rent teoretiskt kan vi samla in data om nästan vad som helst. Men ju mer data som samlas in, desto svårare blir det att ha kontroll över den. Därför är det viktigt att ständigt utvärdera vad för data som bör samlas in, både sett till de behov som finns idag, men även till de behov som kan uppstå imorgon.

Nästa steg är att fundera kring hur den insamlade datan ska hanteras, lagras och rensas. Utan en tydlig process för detta är risken stor att den ansträngning som görs för att samla in data resulterar i noll värde för er som företag.

Avslutningsvis måste beslut fattas kring hur data ska samlas in. Utan tydliga riktlinjer är risken att två datapunkter inte kan jämföras med varandra eftersom omständigheterna vid insamlingstillfället kan påverka den faktiska datan.

Allt detta kan för vissa verka övermäktigt. Men tänk på att för varje litet steg man tar så är man ett steg närmre alla coola nya trender såsom ”supply chain 4.0”, ”AI” eller ”advanced robotics”!

Är ni intresserade av att veta mer? Hör av dig till oss på DB Schenker Consulting!