Sweden 4 Platooning

DB Schenker, Scania och Volvo i första samarbete för konvojkörning med olika lastbilsmärken.

DB Schenker har i ett nytt svenskt forskningsprojekt utvecklat konceptet konvojkörning med både Scania och Volvo. Syftet var att minska koldioxidutsläppen och öka transporteffektiviteten. Den fulla potentialen med konvojkörning nås först när lastbilar från olika tillverkare kan kopplas upp mot varandra.

Myndigheter, akademi och näringsliv i Sverige har som mål att ligga i framkant när det gäller utveckling av teknik för självkörande fordon. DB Schenker gick därför ihop med Scania, Volvo, Kungliga Tekniska Högskolan, RISE (Research Institutes of Sweden) och Trafikverket i projektet Sweden 4 Platooning.

När lastbilar kör tätt bakom varandra i en konvoj förbättras bränsleekonomin genom minskat luftmotstånd. Genom kommunikation mellan lastbilarna kan de köra efter varandra med bara en sekunds mellanrum. Men för att konvojkörning ska fungera i praktiken måste alla lastbilarstillverkares system harmoniseras. Det ska inte ha någon betydelse vilket lastbilsmärke som ligger först eller sist i konvojen.

Det tre år långa forskningsprojektet, som pågick fram till december 2019, hade finansiering på fyra miljoner euro, varav Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet, tillsammans med Fordonsstrategisk Forskning och Innovation (FFI) bidrar med 1,85 miljoner euro.

Projektledare för DB Schenker är logistikkonsult Viktor Åkesson.