Skip to content
DB SCHENKER-logga


Är ni redo för att möta framtidens logistikutmaningar?
DB Schenker Consulting tar er till nästa nivå.
Är ni redo för att möta framtidens logistikutmaningar? Kontakta oss

Hur mår ditt lager egentligen?

Såhär i början av hösten kan det vara dags att packa ner sommarkläderna och packa upp höst- och vinterkläderna. Eller tillhör du kategorin som helt enkelt har alla kläder i garderoben året om? Det fungerar givetvis om garderoben klarar av att lagerhålla alla kläder samtidigt, men annars når man snabbt maximal fyllnadsgrad och mer eller mindre en enda röra. Det i sin tur kan leda till utmaningar i att hitta rätt klädesplagg, på rätt plats, i rätt tid. Det har blivit dags för del 6 i vår artikelserie – om lager.

Hur ditt lager mår är kanske inte en fråga som du ställer dig själv dagligen, men oavsett om det handlar om din garderob eller ett företags centrallager så är det en viktig fråga att ställa. På samma sätt som garderoben behöver inventeras och justeras då och då behöver ett lager inventeras och justeras. Att ha ett lager kostar, som bekant, pengar och att ha ett lager som inte mår bra kostar bara onödigt mycket pengar. 

Steg 1 – Att mäta

Ett bra sätt att ta reda på hur ditt lager mår är att börja mäta den dagliga verksamheten. Hur många ordrar kommer in varje dag? Hur många av dessa hanteras? Hur många olika artiklar är det på varje order? Hur ofta reklameras varorna på grund av felplock? Hur ofta finns inte artikeln hemma/vilken faktisk servicenivå har vi? Hur lång tid tar det att plocka och packa varje order? Hur många jobbar på lagret – och vilka är extra duktiga på att plocka och vad gör de annorlunda? Hur länge har vissa artiklar bara legat på hyllan och inte plockats?

Genom att börja mäta olika delar av processen tydliggör man hur mycket tid och resurser de olika delarna kräver. Vilket är grundläggande information för nästa steg.

Steg 2 – Att hantera resultatet & bli bättre

Olika branscher och bolag har olika målsättning och även om alla bolag i grunden vill utvecklas, bli bättre, bli mer lönsamma och ha ännu nöjdare kunder och anställda så bör vi börja att ställa oss frågan vilka mål vi bör ha på kvalitet mot kund. Vad är rimlig nivå för felplock, servicenivå och ledtid? Är vårt sortiment rätt och vilka besparingar kan vi göra om vi skulle reducera antalet artiklar i lager, alternativt sälja ut det som inte rört på sig? Detta sätter ramen för vart vi ska sträva och sätter krav på bemanning och antal artiklar samt mängd som lagerhålls. Vilka krav klarar vi och vilka klarar vi inte idag? Och sist men inte minst, vilken kostnadsnivå måste vi ha på vårt lager för att vara konkurrenskraftiga?

Steg 3 – Att ha rätt sak, på rätt plats, i rätt tid

När du väl börjat mäta verksamheten och satt baskraven är det dags att hantera resultatet.

  • Vilka plockare är snabbare än andra och varför? Utred vad de gör bättre och se till att alla gör så!
  • Undersök möjlighet att automatisera för att öka effektivitet
  • Se över artiklars placering och hur ofta man besöker olika områden (är vår ABC klassificering rätt?)
  • Hur kan sortimentet förändras? Finns det artiklar som ligger och samlar damm?
  • Hur kan vi förändra våra ytor?
  • Har vi rätt bemanning på de olika delarna?
  • Har vi rätt flexibilitet vad gäller egna anställda och inhyrd personal för att klara av de variationer vi har i efterfrågan?

Vi på DB Schenker Consulting har lång erfarenhet av att hjälpa våra kunder att skapa en effektiv lagerverksamhet, tveka inte att höra av er om ni har några frågor.